Czy biorąc pod uwagę obecną konkurencję na rynku super- i hipermarketów są miejsca, w których otwieranie nowych sklepów tego typu może być opłacalne? Sprawdziliśmy pod tym kątem Poznań, biorąc pod uwagę sklepy powyżej 2500 mkw. (hipermarkety) i 400-2499 mkw. (supermarkety). W przypadku niektórych sieci supermarketów formaty sklepów są bardzo zróżnicowane. Przy braku wiarygodnej informacji o powierzchni nie pozwala to na ich jednoznaczne sklasyfikowanie i wymaga „wizualnej” oceny pojedynczych placówek (czy jest to supermarket, czy np. mały sklep typu convenience).
A jeśli nie super- czy hipermarket to może mały sklep osiedlowy, w tym w formacie convenience, którego pozycja rynkowa szybko rośnie. Asortyment produktów w poszczególnych formatach sklepów jest bardzo zróżnicowany, ale ich wspólnym mianownikiem jest to, że handlują produktami pierwszej potrzeby, czyli spożywczymi.
Mimo dużej konkurencji w tej branży, okazuje się, że istnieją jeszcze potencjalne lokalizacje, w których otwieranie nowych placówek handlowych ma sens. Aby je wskazać uwzględniliśmy m.in. lokalizację konkurencji, gęstość zaludnienia i siłę nabywczą mieszkańców.