Allegro rozwija sieć automatów paczkowych dzięki wsparciu ArcGIS Online od Esri

Allegro rozwija sieć automatów paczkowych dzięki wsparciu ArcGIS Online od Esri

Wygoda i ekologia

Klient staje się coraz bardziej wymagający i swoje decyzje zakupowe podejmuje nie tylko w oparciu o asortyment produktów i ich cenę. Na finalizację procesu zakupowego wpływa dziś także dostępność określonych form płatności lub różnorodność i dogodność form dostawy czy zwrotu zakupionych produktów.

Na polskim rynku obserwujemy aktualnie dynamiczny rozwój różnorodnych form odbioru przesyłek w modelu OOH (out of home). Ze względu na swoją atrakcyjność, prym w tym obszarze wiodą automaty paczkowe. Jednak nie tylko dostępność czy wygoda użytkowania sprawiają, że maszyny te zaczynają dominować na rynku usług kurierskich. Ważną kwestię dla konsumentów stanowi także proekologiczność, którą odznaczają się np. dostawy wielu przesyłek w jedno miejsce i maszyny wizualnie wpisane w tkankę miejską. To znaczący atut dla sporej grupy kupujących.

W efekcie rywalizację o udział w tym rynku podejmują gracze z różnych branż, często niekojarzonych dotąd z obszarem dostawy przesyłek. Dla jednych – jak w przypadku Allegro – jest to szansa na uzupełnienie oferty o poszukiwaną przez klientów, atrakcyjną budżetowo opcję dostawy i zarazem rozwój swojego biznesu, dla innych – okazja do przyciągnięcia w pobliże swych punktów sprzedaży potencjalnych nabywców. Wszystkim im, bez wyjątku, inwestycje w automaty paczkowe otwierają możliwość zaistnienia na dynamicznie rozwijającym się rynku i zdywersyfikowania swoich źródeł zysku.

Wyzwanie: Rozwijać biznes podążając za klientem

Allegro to największa platforma zakupowa w Polsce i jedna z największych firm e-commerce w Europie, która działa od ponad 20 lat. Firma znana jest z pilnego śledzenia trendów rynkowych i dostarczania użytkownikom rozwiązań ułatwiających zakupy i zachęcających do stałego korzystania z platformy. Wszystko po to, by krok po kroku realizować plan rozwoju biznesu. Jego założenia nie ograniczają się jednak tylko do Polski. Allegro, stawiając także na ekspansję zagraniczną, przejęło niedawno czeskie spółki z branży e-commerce Mall Group i WE|DO.

W ostatnich latach najbardziej zauważalne zmiany na Allegro.pl zachodziły w obszarze płatności (atrakcyjne formy kredytowania zakupów, możliwość odroczenia zapłaty itp.) oraz w obszarze dostaw (Allegro SMART – pakiet bezpłatnych doręczeń przy osiągnięciu określonej wartości koszyka). Najnowszą inicjatywą w tym zakresie jest ogólnopolska sieć automatów paczkowych – One Box by Allegro, które pozwalają klientom w wygodny sposób odbierać swoje internetowe zakupy. Skuteczny rozwój tej sieci wymaga analizy ogromnych zbiorów danych, które pomagają w wytypowaniu właściwych lokalizacji dla każdej maszyny.

Rozwiązanie: Mapowanie informacji

W 2021 r. Allegro powołało wewnętrzny zespół Inteligencji Lokalizacji. Stworzyli go pracownicy bardzo dobrze znający rozwiązania służące do analizy danych posiadających komponent geoprzestrzenny. Stąd ich rekomendacja, by narzędzie wspierające firmę w planowaniu ekspansji sieci automatów paczkowych oprzeć na ArcGIS Online od Esri Polska. Kluczowe okazały się tutaj takie atuty, jak możliwość szybkiego wdrożenia, łatwość konfiguracji oraz intuicyjność obsługi i czytelność pulpitu nawigacyjnego. Technologia Esri pozwoliła firmie na analizowanie ogromnych zbiorów danych w łatwy sposób, ukazując informacje o otoczeniu na interaktywnych mapach.

Mocno, z niecierpliwością czekaliśmy na to narzędzie. Rozmawialiśmy o tym, co ono nam da i jak bardzo go potrzebujemy. Wdrożone rozwiązanie i tak przerosło nasze oczekiwania.


Michał Mroczkowski
Head of Last Mile Expansion and Infrastructure PL&CZ, Allegro

Rozwiązanie funkcjonuje w Allegro od połowy 2022 roku, a wdrożenie jego pierwszej wersji trwało około 2 miesiące. System zasilany jest przede wszystkim danymi z wnętrza organizacji, choć stosowane są także natywne zasoby platformy. W efekcie Allegro posiada dziś narzędzie do planowania ekspansji skrojone na swoją miarę i dostosowane do własnych wymagań. Jego wdrożenie i nieustanne rozwijanie pozwoliło firmie uzyskać szereg bardzo cennych kompetencji stanowiących o przewagach konkurencyjnych.

Podstawę rozwiązania stanowi platforma ArcGIS, która jest stale dostosowywana do bieżących potrzeb. By uzyskać inteligentne i dynamiczne narzędzie, aktualnie prowadzona jest np. implementacja modeli machine learning, co pozwoli zautomatyzować szereg procesów. W niedalekim czasie planowane jest także przeniesienie narzędzia na platformę ArcGIS Enterprise oraz wykorzystanie systemu przy wspomnianej ekspansji na innych rynkach, w tym w Czechach.

Cyfrowa słuszność decyzji

Przy pomocy ArcGIS Online ogólnopolska sieć automatów paczkowych Allegro, obejmująca dziś ok. 3000 urządzeń, jest ustawicznie uzupełniana o kolejne maszyny. Wskazanie właściwej lokalizacji nowych urządzeń jest kluczowe dla tego przedsięwzięcia, mając decydujące znaczenie dla powodzenia inwestycji.

Można próbować przetwarzać i analizować dane w tabelach, ale to, co pokazuje nam mapa, nie równa się z niczym innym.

Michał Kliś
Head of Location Intelligence, Allegro

Wdrożenie w firmie narzędzia oferującego zaawansowaną analitykę lokalizacyjną usprawniło proces wyboru punktów, w których należy umieścić automaty. Jednocześnie ułatwiło ono poszukiwanie potencjalnych przyszłych lokalizacji, przyspieszając ich typowanie i ocenę. Dzięki trafnym decyzjom prowadzi to z kolei do optymalizacji kosztów rozwoju sieci automatów paczkowych. Rozwiązanie pozwala ponadto maksymalnie wykorzystać potencjał zbudowanego w Allegro zespołu, minimalizując niedokładności w typowaniu punktów pod kolejne automaty. Znaczącym atutem jest także możliwość zastosowania systemu na urządzeniach mobilnych, co ułatwia działanie pracownikom terenowym. 

System daje nam odpowiedzi na pytania „gdzie?” i „dlaczego?”, co przekłada się na nasze tempo rozwoju i ekspansji.

Michał Mroczkowski
Head of Last Mile Expansion and Infrastructure PL&CZ, Allegro

Dowiedz się, gdzie działać

Narzędzia oferowane przez Esri pozwolą każdej firmie poznać odpowiedź na kluczowe pytanie „Gdzie?” wraz z jej uzasadnieniem zakotwiczonym w konkretnych danych. Dzięki nim każdy przedsiębiorca ma szansę w pełni wykorzystać potencjał właściwej lokalizacji i w efekcie skutecznie rozwinąć swoją działalność.

Zastosuj rozwiązania Esri tak jak Allegro, by zwiększyć i zdywersyfikować swoje przychody, wykorzystując do tego potencjał drzemiący we właściwej lokalizacji.

Czy zainteresował Cię ten materiał?